Aktuelle Publikationen

  • Artikel
  • Buch
  • Dissertation
  • Studien- / Abschlussarbeit
  • Tagungsbericht
  • Andere
  • Slow Recoveries Through Fiscal Austerity : New Insights in the Effects of Fiscal Austerity

    ×

    Several European countries such as Spain, Portugal, and Greece implemented austerity programs to cope with the government-debt crisis in the aftermath of the Great Recession: They increased taxes on consumption, labour, and capital and reduced government expenditures to prevent a large increase in the debt-to-GDP ratio. Such policies impose a greater tax burden on the economy which distorts labour supply and investment. We argue that these additional tax distortions make it less attractive for firms to invest in adopting new technologies. New insights from the FRAME project show that fiscal austerity has severe negative consequences for productivity and economic growth in the medium-run and can lead to slow recoveries. Further, austerity may exacerbate existing market failures associated with investment in research and development (R&D) and technology adoption. Beyond its well-known impact on aggregate demand fiscal austerity has a negative effect on future economic growth and productivity growth and hence also on the supply side. Fiscal consolidation is desirable only if it enables a quick reduction of the cost of financing debt but this is unlikely.

  • Stępień, Beata; Weber, Patrick M. (2019): Passive, Aggressive or Creative? : Adjustment Strategies of Companies Affected by Sanctions VAN TULDER, Rob, ed., Alain VERBEKE, ed., Barbara JANKOWSKA, ed.. International Business in a VUCA World : The Changing Role of States and Firms. Bingley: Emerald Publishing, 2019, pp. 131-156. Progress in International Business Research. 14. ISBN 978-1-83867-256-0. Available under: doi: 10.1108/S1745-886220190000014009

    Projekt : EUSANCT: Funktionieren supranationale Zwangsmassnahmen? Beginn, Wirkung und Effektivität von EU-Sanktionen.

    Passive, Aggressive or Creative? : Adjustment Strategies of Companies Affected by Sanctions

    ×

    The probability of sanctions’ effectiveness increases not only due to their severity for the target country’s economy but is also a function of adherence to their principles by enterprises from senders’ countries. Sanctions avoidance and increasing investments in the target country (the observed behavior of many companies facing the European Union (EU) sanctions against Russia which were imposed in 2014) mitigate the impact of these restrictive measures. In this chapter we show (by analyzing adaptation strategies of EU enterprises affected by sanctions imposed on Russia by EU) how particular types of strategies affect the effectiveness of sanctions and what factors determine the choice of their respective behavior. We draw our conclusions from the online survey of more than 1,000 responses from British, French, German, Italian, and Polish enterprises. We find that while administrative burdens make conformance to sanctions more likely, market dependency and non-tangible assets in the target country induce strategies that challenge sanction policies. We conclude that the EU–Russian sanctions dispute incentivizes European companies to increase their engagement in Russia. These so-called defiance strategies diminish the real economic effect of the sanctions and generate a new equilibrium which outlasts the lifting of these restrictive measures and has negative long-term political implications.

  • Berufsbildung zwischen Tradition und Moderne : Festschrift für Thomas Deißinger zum 60. Geburtstag

    ×

    Der Sammelband behandelt aktuelle Strömungen und Herausforderungen der beruflichen Bildung. Relevante Fragestellungen der Berufsbildung werden sowohl aus deutscher Perspektive als auch aus der anderer Länder aufgegriffen sowie im Rahmen international vergleichender Analysen erörtert. Das thematische Spektrum der Beiträge reicht von der Lehrerbildung und der anhaltenden Akademisierung über betriebliche Ausbildungsstrategien im Kontext von Globalisierung und Digitalisierung sowie die Struktur, Steuerung und curriculare Ausgestaltung der beruflichen Bildung bis hin zu kultureller Vielfalt und Integration. Systemisch werden sowohl die schulische als auch die betriebliche Berufsbildung sowie der Aus- und Weiterbildungsbereich in deutsch- und englischsprachigen Beiträgen adressiert.

  • Friederichs, Edgar; Kärner, Tobias; Ratsch, Michaela; Friederichs, Katja; Heinrichs, Karin (2019): Resilienz als Facettenmodell : Zur Entwicklung einer ergebnisorientierten Resilienzerfassung und Ansatzpunkte für die schulische und betriebliche Resilienzförderung HEINRICHS, Karin, ed., Hannes REINKE, ed.. Heterogenität in der beruflichen Bildung : im Spannungsfeld von Erziehung, Förderung und Fachausbildung. Bielefeld: wbv, 2019, pp. 79-93. Wirtschaft - Beruf - Ethik. 36. ISBN 978-3-7639-6003-3

    Resilienz als Facettenmodell : Zur Entwicklung einer ergebnisorientierten Resilienzerfassung und Ansatzpunkte für die schulische und betriebliche Resilienzförderung

    ×

    dc.title:


    dc.contributor.author: Friederichs, Edgar; Ratsch, Michaela; Friederichs, Katja; Heinrichs, Karin

  • Marhuenda, Fernando; Chisvert-Tarazona, María José (Hrsg.) (2019): Reform perspectives for the Ukrainian VET system : a critical analysis MARHUENDA, Fernando, ed., María José CHISVERT-TARAZONA, ed.. Pedagogical concerns and market demands in VET Proceedings of the 3rd Crossing Boundaries in VET conference Vocational Education and Training Network : VETNET. 2019, pp. 50-56. ISBN 978-1-09-515790-9. Available under: doi: 10.5281/zenodo.2641067

    Reform perspectives for the Ukrainian VET system : a critical analysis

    ×

    The contribution focuses on current reforms of the Ukrainian VET system, mainly on decentralization and the “import” of a dual system, as well as on the hindrances for successful implementation of these reforms. The context hereby is neoliberalism, which has influenced Ukraine generally, including the development of vocational education, and modernisation theory, which explains the involvement of international organisations in the VET reforms and liberal attempts of the Ukrainian government. The theoretical findings suggests that although Ukraine has a potential to improve its skill formation system, activities so far seem fragmentary and isolated, and they apparently do not take into account the complex environment in which they are meant to function.

  • Stock Market Performance of Jewish Firms During the Third Reich

    ×

    We study the effect of discrimination against Jewish managers and owners on their firms' stock during the Third Reich. The stock of firms with Jewish managers underperformed by around 5% annually, with abnormal performance persisting on average for three years until firm "Aryanization." Firms with Jewish owners perform much like firms without any Jewish involvement. We identify harassment of Jewish-managed firms as the leading cause for the discount. Alternative explanations, such as brain drain and Jewish stigma, seem less relevant. We find that discriminating against a minority can have a negative effect on an entire economy.

  • Deißinger, Thomas; Hauschildt, Ursel; Gonon, Philipp; Fischer, Silke (Hrsg.) (2019): Addressing individual differences in the vocational classroom : towards a teachers' diagnostic support system (TDSS) DEISSINGER, Thomas, ed., Ursel HAUSCHILDT, ed., Philipp GONON, ed., Silke FISCHER, ed.. Contemporary Apprenticeship Reforms and Reconfigurations : Conference Proceedings. Wien: LIT, 2019, pp. 179-182. ISBN 978-3-643-91114-8

    Addressing individual differences in the vocational classroom : towards a teachers' diagnostic support system (TDSS)

    ×

    dc.title:

  • Pilz, Matthias; Breuing, Kathrin; Schumann, Stephan (Hrsg.) (2019): Integration von jungen Geflüchteten in das deutsche Berufsbildungssystem : Klassenkompositionseffekte und binnendifferenzierende Maßnahmen PILZ, Matthias, ed., Kathrin BREUING, ed., Stephan SCHUMANN, ed.. Berufsbildung zwischen Tradition und Moderne : Festschrift für Thomas Deißinger zum 60. Geburtstag. Wiesbaden: Springer Fachmedien, 2019, pp. 83-101. Internationale Berufsbildungsforschung. ISBN 978-3-658-24459-0. Available under: doi: 10.1007/978-3-658-24460-6_6

    Integration von jungen Geflüchteten in das deutsche Berufsbildungssystem : Klassenkompositionseffekte und binnendifferenzierende Maßnahmen

    ×

    Im Zuge der Beschulung und Integration jugendlicher Geflüchteter und Asylsuchender wurden an beruflichen Schulen insbesondere im Übergangssystem zielgruppenspezifische berufsvorbereitende Klassen eingerichtet. Vor diesem Hintergrund geht der Beitrag Fragen 1) Effekten der äußeren Differenzierung (hier: Klassenkomposition bezüglich unterschiedlicher Merkmale) auf die Deutschfähigkeiten von jugendlichen Geflüchteten und Asylsuchenden in speziellen beruflichen Vorbereitungsklassen in Baden-Württemberg und 2) Maßnahmen und Grenzen der inneren Differenzierung im Unterricht aus Sicht von bayrischen Lehrpersonen nach. Dabei verbindet er eine quantitative Befragung jugendlicher Geflüchteter und Asylsuchender (N = 635, 60 Klassen, 22 Schulen; Studie 1) und eine qualitative Befragung von in sogenannten Flüchtlingsklassen unterrichtenden Lehrpersonen (N = 16; Studie 2). Die erste Studie weist auf Klassenebene keinen signifikanten Effekt der ethnischen Klassenkomposition auf die individuellen Leistungen im eingesetzten Deutschtest nach, hingegen zeigen sich signifikante positive Effekte der mittleren kognitiven Fähigkeiten und der Schulbesuchsdauer im Herkunftsland. Gemäß der zweiten Studie orientieren sich Lehrpersonen beim Einsatz innerer Differenzierungsmaßnahmen insbesondere an kognitiven Fähigkeiten und am Sprachstand in Deutsch. Sie nutzen etwa unterschiedliche Aufgabenschwierigkeiten, bereitgestellte ‚Lehrerhilfen‘ und Sozialformen als methodisch-didaktische Variationsmöglichkeiten. Grenzen sehen sie z.B. im Zeitaufwand oder in der starken Heterogenität bezogen auf die Klassenzusammensetzungen. Wenn auch in zwei unterschiedlichen Bundesländern durchgeführt, verdeutlichen die beiden Studien, dass Mechanismen der äußeren Differenzierung zwischen Klassen desselben Bildungsgangs (z.B. entlang der Herkunftsländer der Jugendlichen) relevante Rahmenbedingungen für innere Differenzierungsmaßnahmen seitens der Lehrpersonen und somit für das Lernen der SchülerInnen darstellen.

  • Braun, Vera; Artiushyna, Maryna; Sarkisova, Oksana (2019): Mangelnde Praxisorientierung in der beruflichen Lehrerbildung in der Ukraine und der Lösungsansatz der Nationalen Vadym Hetman Universität Kiew PILZ, Matthias, ed., Kathrin BREUING, ed., Stephan SCHUMANN, ed.. Berufsbildung zwischen Tradition und Moderne : Festschrift für Thomas Deißinger zum 60. Geburtstag. Wiesbaden: Springer VS, 2019, pp. 243-260. ISBN 978-3-658-24459-0. Available under: doi: 10.1007/978-3-658-24460-6_15

    Mangelnde Praxisorientierung in der beruflichen Lehrerbildung in der Ukraine und der Lösungsansatz der Nationalen Vadym Hetman Universität Kiew

    ×

    Berufliche Bildung und berufliche Lehrerbildung sind für die Ukraine vor allem in Verbindung mit der sehr hohen Akademikerquote bei einem gleichzeitigen eklatanten Mangel an ‚blue collar‘ Arbeitern aktuell hochrelevante Themen. Die Verbesserung der Qualität beruflicher Bildung steht seit Jahren auf der politischen Agenda des Landes. Eine Anhebung des Niveaus der beruflichen Lehrerbildung kann dabei als eine wichtige Stellschraube dienen. Aus struktureller Sicht fehlt es der beruflichen Lehrerbildung in der Ukraine vor allem an praxisorientierten Elementen. Einen Erklärungsansatz hierfür bieten die Untersuchungen von Pierre Bourdieu zur Reproduktion der sozialen Ungleichheit des meritokratischen Frankreichs. Es lässt sich in einer pädagogischen Interpretation seiner Ergebnisse zeigen, wie eine Höherachtung allgemeiner Bildung gegenüber beruflicher Bildung erklärt werden und zu einer Lehrplangestaltung führen kann, die vor allem auf allgemeine Inhalte und Menschenbildung ausgerichtet ist. Die Ukraine weist einige relevante Parallelitäten zum von Bourdieu untersuchten Frankreich auf. Dies legt die Annahme nahe, dass die in Bourdieus Studien aufgedeckten Logiken in ähnlicher Weise auch für die Ukraine gelten und eine mögliche Ursache dafür sind, dass allgemeinbildende Anteile in der beruflichen Lehrerbildung an ukrainischen Hochschulen einen hohen Stellenwert genießen, während praxisorientierte Elemente in nur geringem Ausmaß vorzufinden sind.

    Die Nationale Vadym Hetman Universität Kiew strengt im Rahmen eines Erasmus+ Kapazitätsaufbauprojektes Verbesserungen der beruflichen Lehrerbildung in Form einer verstärkten Praxisorientierung an, um die Lehramtsanwärter/-innen besser auf ihren Beruf vorzubereiten. Ihre Umsetzung wird als konkreter, beispielhafter Lösungsansatz auf der Mikroebene für die Problematik der mangelnden Praxisorientierung erläutert.

  • Spener, Claudio; Häuber, Gerd; Horlacher, Tilman; Schumann, Stephan (2019): Der berufsschulische Einsatz von ERP-Systemen in der Ausbildung von Industriekaufleuten WILBERS, Karl, ed.. Digitale Transformation kaufmännischer Bildung : Ausbildung in Industrie und Handel hinterfragt. Berlin: epubli GmbH, 2019, pp. 195-216. Texte zur Wirtschaftspädagogik und Personalentwicklung. 23. ISBN 978-3-7502-0255-9

    Der berufsschulische Einsatz von ERP-Systemen in der Ausbildung von Industriekaufleuten

    ×

    Der Einsatz von integrierter Unternehmenssoftware, den sogenannten ERP-(Enterprise-Ressource- Planning)-Systemen, ist heute in der Mehrzahl der mittelständischen und großen Unternehmen zentraler Bestandteil der Planung, Steuerung und Kontrolle betrieblicher Abläufe. Dem ERP-Einsatz wird vor diesem Hintergrund im kaufmännischen Unterricht in der beruflichen Schule das Potential zur Förderung des Geschäftsprozesswissens zugesprochen, insbesondere bei dem begleitenden Einsatz von Modellierungstechniken wie den Ereignisgesteuerten Prozessketten. Empirisch sind diese Annahmen bislang jedoch kaum geprüft. Das im Beitrag vorgestellte Forschungsprojekt untersucht Effekte des ERP-Einsatzes und der Prozessmodellierung mittels eines (quasi-)experimentellen Pre-/Posttest-Designs mit angehenden Industrie- und Einzelhandelskaufleuten an 12 Schulen in Baden-Württemberg. In den Interventionen kommen in Kooperation mit dem Zentrum für Schulqualität und Lehrerbildung sowie dem Seminar für Ausbildung und Fortbildung der Lehrkräfte Freiburg (Berufliche Schulen) entwickelte Unterrichtsmaterialien zum Einsatz. Im Zuge des Projekts wurde Microsoft Dynamics NAV 2018 als endgeräteunabhängiges, browser- bzw. cloudbasiertes ERP-System als Ersatz zu der an kaufmännischen Vollzeitschulen verbreiteten Einzelplatzversion NAV 2009 (ehemals Navision) auf einem Testserver implementiert und von den Projektschulen genutzt. Als Projektergebnis steht neben der erwarteten Forschungserkenntnis die konkrete Transfermöglichkeit in greifbarer Nähe, dass der Einsatz des implementierten ERP-Systems auf die allein in Baden-Württemberg über 200 beruflichen Schulen, die derzeit Version 2009 einsetzen, ausgeweitet werden kann. Eine Nutzung in anderen Bundesländern ist bei Verfügbarkeit entsprechender Kapazitäten ebenfalls möglich.

  • The Decision Usefulness of Additional Fair Value Disclosures : One Disclosure Type Does Not Fit All Nonprofessional Investors’ Needs

    ×

    dc.title:

  • Three Essays in Behavioral Economics : On Motives, Beliefs and Motivated Beliefs

    ×

    dc.title:

  • (2019): Technological Support Systems for Teachers Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik. 2019, 115(1), pp. 39-65. ISSN 0172-2875. eISSN 2366-2433. Available under: doi: 10.25162/ZBW-2019-0002

    Technological Support Systems for Teachers

    ×

    dc.title:

  • The "Red Herring" after 20 Years : Ageing and Health Care Expenditures

    ×

    20 years ago, Zweifel, Felder and Meier (1999) established the by now famous “red-herring” hypothesis, according to which population ageing does not lead to an increase in per capita health care expenditures (HCE) because the observed positive correlation between age and health care expenditures (HCE) in cross-sectional data is exclusively due to the facts that mortality rises with age and a large share of HCE is caused by proximity to death. This hypothesis has spurned a large and still growing literature on the causes and consequences of growing HCE in OECD countries, but the results of empirical studies have been rather mixed. In light of the imminent population ageing in many of these countries it is still being discussed whether unfunded social health insurance systems will be sustainable, in particular as long as they promise to provide universal and unlimited access to medical care including the latest advances. In this paper, we present a critical survey of the empirical literature of the past 20 years on this topic and draw some preliminary conclusions regarding the policy question mentioned above. In doing so we distinguish four different versions of the red herring hypothesis and derive the logical connections between them. This will help to understand what empirical findings are suitable to derive predictions on the future sustainability of HCE.

  • (2019): Parental Leave Macmillan Encyclopedia of Families, Marriages, and Intimate Relationships. Farmington Hills, Michigan: Gale

    Parental Leave

    ×

    dc.title:

  • Gallacher, Jim; Reeve, Fiona (Hrsg.) (2019): Problems and challenges of full-time and school-based VET in Germany GALLACHER, Jim, ed., Fiona REEVE, ed.. New Frontiers for College Education : International Perspectives. London: Routledge, 2019, pp. 148-164. ISBN 978-1-138-30769-8

    Problems and challenges of full-time and school-based VET in Germany

    ×

    In the area of VET (Vocational Education and Training), there has always been the expectation that VET should not only produce portable skills for the labour market, but also enable individuals to progress to higher education (HE). In many countries, the functionality of VET qualifications and underlying pathways is therefore embedded within a more general debate on flexibility and permeability within education systems. This includes the specific function of different pathways (e.g. workplace learning vs. full-time vocational education in schools or colleges) but also the notion of ‘hybrid qualifications’ (HQ) and, with it, ‘functional diversification’ of VET. HQs, in political and pedagogical terms, are obviously rather under-represented in the German VET context, while Anglo-Saxon countries, but also Switzerland or Austria, either place stronger emphasis on ‘progression routes’ or have deliberately undertaken reforms in this area.

    There are two reasons for this: the first one refers to the majority of full-time VET courses in Germany that serve academic aspirations and the wish of young people to upgrade their school qualifications in general. The second one refers to the fact that the dual system, i.e. the apprenticeship system, has an unquestioned role when it comes to skill formation for occupational labour markets, but not for progression within the education system. Today, HQs are simply part of the full-time VET systems of the federal states in Germany as they embody courses and certificates in basically three areas: vocational preparation and support measures; initial vocational training in specific occupations outside the dual system, and upgrading school qualifications on different levels (including progression to HE). Therefore, the German full-time VET system also contributes to academisation in Germany.

  • Dertwinkel-Kalt, Markus; Wenzel, Tobias (2019): Focusing and framing of risky alternatives Journal of Economic Behavior & Organization. Elsevier. 2019, 159, pp. 289-304. ISSN 0167-2681. eISSN 1879-1751. Available under: doi: 10.1016/j.jebo.2017.12.020

    Focusing and framing of risky alternatives

    ×

    This paper develops a theory of focusing and framing in an intertemporal context with risky choices. We provide a selection criterion between existing theories of focusing by allowing a decision maker to choose her frame such that her attention is either drawn to salient events associated with an option or to the expected utilities an option yields in different time periods. Our key assumption is that a decision maker can choose her frame in a self-serving manner. We predict that the selected frame induces overoptimistic actions in the sense that subjects underrate downside risk but overrate upside risk and accordingly reveal overoptimistic choices. Hence, our theory can explain phenomena such as excessive harmful consumption (smoking, unhealthy diet) and risky investments (entrepreneurship, lotteries, gambling) in one coherent framework. Notably, overoptimistic actions are not universal, but have plausible limits. We characterize under which situations overoptimistic actions are most likely to occur and under which circumstances choices should be rational or even pessimistic.

  • Buying Supermajorities in the Lab

    ×

    Many decisions taken in legislatures or committees are subject to lobbying efforts. A seminal contribution to the literature on vote-buying is the legislative lobbying model pioneered by Groseclose and Snyder (1996), which predicts that lobbies will optimally form supermajorities in many cases. Providing the first empirical assessment of this prominent model, we test its central predictions in the laboratory. While the model assumes sequential moves, we relax this assumption in additional treatments with simultaneous moves. We find that lobbies buy supermajorities as predicted by the theory. Our results also provide supporting evidence for most comparative statics predictions of the legislative lobbying model with respect to lobbies' willingness to pay and legislators' preferences. Most of these results carry over to the simultaneous-move set-up but the predictive power of the model declines.

  • Deißinger, Thomas; Hauschildt, Ursel; Gonon, Philipp (Hrsg.) (2019): Analysing the Ukrainian case : Meritocratic logic and vocational teacher education DEISSINGER, Thomas, ed., Ursel HAUSCHILDT, ed., Philipp GONON, ed. and others. Contemporary apprenticeship reforms and reconfigurations : conference proceedings. Wien: LIT, 2019, pp. 189-192. Bildung und Arbeitswelt. 35. ISBN 978-3-643-91114-8

    Analysing the Ukrainian case : Meritocratic logic and vocational teacher education

    ×

    dc.title:

  • Marketing-Management : Märkte, Marktforschung und Marktbearbeitung

    ×

    dc.title:

Beim Zugriff auf die Publikationen ist ein Fehler aufgetreten. Bitte versuchen Sie es erneut und informieren Sie im Wiederholungsfall support@uni-konstanz.de