Digitalization and vocational education and training

Promotion of occupational action competence of commercial trainees through vocational school use of ERP applications

Duration: 11/2017 – 02/2021

Today the computer-based implementation of enterprise-resource-planning systems (ERP-systems) is a key component in planning and controlling operational processes in many medium sized and large companies. They are also used in small companies more and more frequently.

The ability to organize and manage complex business processes with ERP-systems is a key component in commercial occupations. So far, commercial apprentices are insufficiently prepared for the requirements in practice.

Together with the Baden-Württemberg State Institute for school development new training opportunities for teachers and company trainers will be developed. The focus will be on using ERP implementation with mobile devices (especially tablet-PCs).

Publications

Spener, C., & Schumann, S. (2021). Wissenseffekte des ERP-Einsatzes in der kaufmännischen Berufsschule. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik, 117(3), 395-430.

Spener, C., Häuber, G., Horlacher, T. & Schumann, S. (2019). Der berufsschulische Einsatz von ERP-Systemen in der Ausbildung von Industriekaufleuten. In K. Wilbers (Hrsg.), Digitale Transformation kaufmännischer Bildung. Ausbildung in Industrie und Handel hinterfragt.Texte zur Wirtschaftspädagogik und Personalentwicklung, Bd. 23 (S. 195–216). Berlin: epubli GmbH. URN: http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-pedocs-179686

Talks

Spener, C. & Schumann, S. (2022). Integrierte Unternehmenssoftware als Unterrichtsmedium zur Förderung des Wissens und des Interesses - Effekte des ERP-Einsatzes im Unterricht an kaufmännischen Berufsschulen. Jahrestagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Universität Bamberg (online), 11. März 2022.

Spener, C. & Schumann, S. (2021). ERP-Systeme als Lernmittel zur Förderung des Wissens und des Interesses – Effekte des Einsatzes im Unterricht an kaufmännischen Berufsschulen. Vortrag auf der Online-Jahrestagung der Sektion Berufs- & Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft, 15.-17. September 2021.

Spener, C. & Schumann, S. (2020). Wissenseffekte des ERP-Einsatzes in der kaufmännischen Berufsschule. Vortrag auf der Online-Jahrestagung der Sektion Berufs- & Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft, 09.-10. September 2020.

Spener, C. & Schumann, S. (2019). Der Einsatz von ERP-Systemen und der Prozessmodellierung zur Förderung des Geschäftsprozesswissens kaufmännischer Auszubildender. Vortrag im Symposium "Analyse technisch unterstützter Arbeits- und Geschäftsprozesse im Unterricht und in der schulnahen Curriculumentwicklung beruflicher Schulen" (Chair: K. Wilbers). Jahrestagung der Sektion Berufs- & Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft. Graz, 25.-27. September 2019.

Project support

The research project is supported by the Baden-Würtemberg ministry of economics, labour and housing.